Bay of Islands - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Carien - WaarBenJij.nu Bay of Islands - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Carien - WaarBenJij.nu

Bay of Islands

Door: Carien

Blijf op de hoogte en volg Carien

08 December 2014 | Nieuw Zeeland, Paihia

Zondag 7 december: Vandaag halen we de auto op. De taxi met een hele mooie Indiase man kwam ons ophalen vanuit het hotel. De auto die voor ons gereserveerd was is een mooi bakkie hoor! Zien jullie nog wel op de foto. We reden eerst richting Whangarei, via de mooie route. Onderweg gestopt bij een prachtig stukje land aan het water, de mensen die hier hun woning neerzetten weten wel wat mooi is. Daarna weer en route, af en toe nog even herinneren LINKS te rijden want de reflexen werken toch anders. Dan komen we aan in Whangarei, wel even zoeken waar de info is. Het plaatsje heeft een gezellige haven en alweer van die mooie huizen. Bij de info kopen we petjes en een goede kaart van Noorder-en Zuidereiland. Daarna rijden we naar de whangarei-falls. Opgewacht door een aantal oudere mensen die ons welwillend een plekje wezen, ons adviseren om goed te smeren met zonnebrandcreme want je verbrand zo snel! Willen ons zelf begeleiden maar we vertellen dat we maar een half uurtje hebben. Dus wordt ons de kortste route gewezen. Onderweg maak ik nog even een schuiver, dat komt ervan als je wandelschoenen bij je hebt maar niet aandoet. De vallen waren heel mooi en we hebben alweer genoten. Daarna weer verder naar Pahia. Van heuvelachtig tot vlak en daarna weer heuvelachtig. En dan kom je aan in Pahia, Bay of islands. Zo mooi! Precies op het juiste moment van de dag dat de zon wat lager gaat staan. Allemaal eilandjes in een grote zee. In de boom klinkt een vogel met wonderbaarlijke geluiden, ook deze kamer is prima in orde, als we willen kan ieder in een eigen tweepersoonsbed. We zijn moe en eten heerlijk in het hotel. De lunch was onderweg op een stil weggetje in de achterbak van de auto omdat we geen picknickplek konden vinden, boterham met cola.

Maandag 8 december: Vandaag een geweldige dag gehad. 's Morgens naar de Waitangi Treaty Grounds. Hier staat het Waitangi Treaty House. Daar besloten de Maori's het verdrag te ondertekenen zodat de strijd gestaakt werd tussen hen en de Engelsen. In feite verkochten ze hiermee hun 'grond'. Dit is het huis waar James Busby woonde, de Britse resident van Nieuw Zeeland. In het park is ook een botenhuis met meterslange Maori boten. 's Middags hadden we een cruise door de Bay of Islands met als hoogtepunt de hole in the rocks. Echt geweldig, we hebben twee verschillende groepen dolfijnen gezien, er was ook een jonkie bij. Ten afscheid van de eerste groep werden we nog getrakteerd op een supergave sprongen-show, om maar even te laten zien dat ze dat ook in het wild doen. Het weer was helaas nogal verschillend van gisteren maar we hebben toch erg genoten. The hole in the rock was ook bijzonder, er zwom zelfs nog een duiker met een grote gevangen vis. Om onder dit gat door te varen brengt geluk zeggen ze. Dus we zijn super gelukkig nu. Onder het gat zwommen allemaal kwallen, leuk om te zien. Onderweg nog langs een eiland gevaren waar kiwi's in het wild voorkomen (zelfs met de verrekijker niet te zien) maar waar wel een kolonie, soort witte aalscholvers zaten. Al met al was deze cruise zeer de moeite waard.